L'estudi Farma Shopper 2018 elaborat per IQVIA i Shoppertec, presentat ahir a Barcelona en un acte al qual va assistir la Federació d'Associacions de Farmàcies de Catalunya (FEFAC), aborda en profunditat el comportament del comprador de productes Consumer Health a internet, evidenciant que el canal online continua creixent, conformant un nou model de relació laboratori-farmàcia i l'usuari. La transformació digital té un enorme potencial, però cal tenir en compte que al canal online existeixen moltes diferències entre categories, i és necessari conèixer el comportament del comprador en cadascuna d'elles, tant al canal online com a la botiga física.
Actituds cap a la botiga física i la botiga online
Les botigues físiques, cada vegada més, no seran només un canal de compra, ja que al consumidor li agrada anar de botigues físiques per realitzar les seves compres, però també per recollir-les, descobrir o avaluar productes que vol comprar a internet o a la botiga.
El comprador vol triar quan comprar i ho fa en aquells establiments que li ofereixen una millor proposta de valor. Al 63% de la població li agrada que li donin l'opció de comprar per internet i recollir la seva compra en la botiga i al 66% li sembla molt interessant que la seva farmàcia doni l'opció de comprar online.
La població decideix comprar online perquè els permet estalviar temps i tenen la possibilitat de poder comprar a qualsevol hora. La conveniència i el preu són factors per a la compra online. Als compradors els preocupa no estar a casa quan arribi la comanda.
Cerca d'informació
La cerca d'informació online és cada vegada més important, sobretot quan es va a comprar per primera vegada. Internet és la segona / tercera font d'informació després del farmacèutic i el metge (en algunes categories). Aquest fet fa que el farmacèutic senti cada vegada més pressió per estar informat i format davant les preguntes dels seus clients.
Elecció del canal
Existeix una oportunitat de desenvolupament online en el sector de la farmàcia. Tot i que hi ha farmàcies amb presència online (21%), el volum de vendes és molt baix, i només unes quantes aprofiten el canal online. Cura facial i nutrició/dietètica són les categories de productes de farmàcia més comprades pels compradors online.
Existeixen tres motius pels quals comprar productes de farmàcia a internet:
- Comoditat
- Preu
- Lliurament a domicili.
La confiança, el tracte personal o no veure i tocar el producte són motius pels quals la població no compra online alguns productes de farmàcia.
Elecció de la botiga online
En la compra online no es té en compte només el preu, però l'elecció de la botiga es fa principalment pels bons preus que ofereix, en el 39% dels casos. Altres motius d'elecció del canal online de compra son la gran varietat de productes (27%) i el coneixement previ de la botiga (25%).
Els compradors més joves són els que compren amb més freqüència (25-35 anys – 36% de la compra mensual). Però entre els compradors més grans és on cada vegada trobem més nous clients.
Després de la compra
La valoració dels usuaris de la seva experiència en la botiga online és positiva. El fet que el producte lliurat sigui exactament el que compren, els preus indicats són els que finalment ha pagat i que li indiquessin clarament els costos associats al lliurament són els aspectes millor valorats pels compradors de la farmàcia online. D'altra banda, els aspectes pitjor valorats pels compradors en entrar en una botiga online són que li oferissin directament productes que s'adeqüessin a les seves necessitats, li donessin alternatives diferents de terminis de lliurament o vídeos i demostracions de productes. Respecte al preu, l'opinió general és que els productes que ha comprat l'usuari online són més barats que a la farmàcia física.
Notícies relacionades:
0 Comments