L’objectiu és facilitar la modernització i promoció de determinades zones urbanes.

Presentacions dels APEUs a Catalunya

Des del passat mes de març, la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, està fent presentacions de l’esborrany de la Llei d’Àrees de Promoció Econòmica i Urbana (APEUs) a Catalunya. Així, el text s’ha presentat a Vic, a Girona i a Barcelona i estan previstes presentacions a Tarragona (17 de juliol), Tortosa (25 de juliol) i Lleida (30 de juliol).

Colaboració público-privada

Amb aquesta normativa, el Govern català, aposta per un sistema de col·laboració público-privada, articulat mitjançant aquest model d’organització de renovació urbana inspirat en els BIDs.

Què són els Business Improvement Districts (BIDs)?

Un BID és una forma de col·laboració público-privada, l’objectiu de la qual és la revitalització socioeconòmica d’una determinada àrea urbana. La principal característica és que tenen capacitat d’imposar una quota monetària obligatòria a tots els establiments empresarials existents en l’àrea en la qual operen. Les quantitats recaptades es destinen a prestar serveis que millorin la zona.

Objectiu de la nova normativa a Catalunya

La finalitat d’aquestes àrees, segons la directora de Comerç, serà “facilitar la modernització i la promoció de determinades zones urbanes, millorar la qualitat de l’entorn urbà mitjançant actuacions sostenibles, consolidar el model de ciutat compacta, complexa i cohesionada i mediambientalment eficient, incrementar la competitivitat de les empreses i afavorir la creació d’ocupació”.

La directora remarca: “Les APEUs no són un objectiu per si mateixes, són una eina de col·laboració público-privada, que està en un prestatge i es podrà utilitzar si és necessari”.

La norma a tràmit a finals de 2019

La previsió és que la norma, que ja ha entrat al tràmit d’informació pública i està pendent de rebre al·legacions, arribi al Parlament per a la seva tramitació a finals del 2019.

APEUs i el futur del comerç català

El sector comercial a Catalunya compta actualment amb 103.000 establiments, que generen ocupació per a mig milió de persones i representa el 16% del PIB. Així, la densitat comercial és de 13,66 establiments per 1.000 habitants, amb el 92% dels comerços en trama urbana.

Així , la quota de mercat de l’ecommerce a Catalunya és del 5-6%, i incrementa fins al 10% si se sumen els serveis i la restauració, una xifra inferior al RU (17%), EEUU (15%) o França ( 9%).

Els BID al món

El primer BID es va crear al 1969 a Toronto, Canadà i pocs anys després a Nova Orleans (Estats Units). En la dècada dels 80s i 90s es van implantar a Nord-Amèrica i al 2004 es va constituir el primer BID urbà a Londres.

Actualment hi ha comptabilitzats 2.500 arreu del món, dels quals 1.200 als Estats Units, 400 a Canadà, 283 a Regne Unit i 35 a Alemanya. Finalment, dir que a Catalunya, l’any 2017 es va impulsar una prova pilot als barris barcelonins de Sant Andreu i el Born.

Ubicació

C/ Casanova, 84-86 Entr. 1ªC
08011 Barcelona

Telèfon

Tel. 93 323 24 22

Contacte

Empresarials que formen part de FEFAC

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFB - Associació de Farmàcies de Barcelona

AFET - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFET - Associació de Farmacèutics amb Oficina de Farmàcia a Tarragona

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

A.G.F.E - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

Col·laborem amb
Frena el sol, frena el lupus
La farmàcia, el cor del barri
Amb la col·laboració de
CaixaBank