El passat dimecres, dia 16 de maig, FEFAC va assistir a la Masterclass “El nou Reglament de Protecció de Dades: com t’afecta i per què” que va tenir lloc al Col·legi Oficial d’Agents Comercials de Barcelona per tal de resoldre dubtes de manera didàctica i senzilla davant la imminent entrada en vigor, aquest divendres, 25 de maig, del nou reglament.

El nou reglament afectarà totes les empreses, independentment de si són grans, petites, mitjanes o autònoms, i el tipus de negoci que desenvolupin.

Manel Asta, advocat i professor d’IM Digital Business School, va ser l’especialista encarregat de respondre els dubtes més freqüents que es plantegen davant l’entrada en vigor del nou reglament de protecció de dades. Asta va recordar als assistents que, encara que el nou reglament sembli “hostil” a simple vista, en realitat és “bo” per a les empreses i les persones, perquè serveix per protegir les seves dades personals, que són aquelles que poden identificar a una persona en qualsevol moment.

“Qui ja aplicava la LOPD té el 70% de la feina feta”

L’advocat va llançar un missatge tranquil·litzador dient que aquells que ja aplicaven la llei de protecció de dades antiga tenen molta feina avançada. “Qui ja aplicava la LOPD té el 70% de la feina feta”.

Va dir que amb el nou reglament desapareix l’obligació de registrar els fitxers per part del responsable del tractament a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades i va recordar que els drets ARCO segueixen vigents, però amb matisos.

Drets ARCO

  • Accés: dret a conèixer quin tractament i finalitat de les dades realitza el responsable del tractament.
  • Rectificació/ Modificació: dret a rectificar o modificar les dades.
  • Cancel·lació: dret a exigir al responsable del tractament que elimini les dades.
  • Oposició: dret a oposar-se al fet que existeixi un tractament amb una finalitat concreta.

Al nou reglament s’afegeixen els drets de Supressió i Oblit. A més, contempla altres drets, com el dret de limitació i el dret a la portabilitat, que permet a la persona sol·licitar al responsable del tractament que transmeti les dades que d’ell posseeix a un altre responsable del tractament, sempre que existeixi una relació contractual i que es tractin de dades automatitzades.

Principis bàsics del nou reglament

  • El consentiment de l’usuari, fins ara exprés o tàcit (omissió) passa a ser inequívoc o explícit.
  • La finalitat del tractament ha de ser concreta, segons el principi de minimització, que diu que no es pot fer un tractament de dades que excedeixin la finalitat per la qual han estat recollits.
  • Les dades es conservaran durant el temps que s’estableixi per aquella finalitat. Després seran suprimits.

Dos grans canvis del RGPD

Manel Asta va destacar dues grans aportacions del nou reglament:

  1. La primera és que és d’aplicació directa sobre l’espai europeu i això suposa “seguretat jurídica per a l’espai de negoci a Europa”.
  2. La segona és que, conceptualment, es basa en el principi de responsabilitat proactiva.

L’advocat va fer referència a la nova figura del Delegat de Protecció de Dades, que haurà de tenir coneixements jurídics i expertise en protecció de dades i va recordar que serà obligatòria per a entitats públiques i responsables del tractament de dades sensibles a gran escala. Sobre aquest punt, va afegir que caldrà esperar el projecte de nova llei per veure exactament per a quins sectors serà obligatòria aquesta figura.

Una de les tasques del delegat serà ajudar a realitzar auditories que l’Agència Espanyola de Protecció de Dades pot requerir, existeixi o no denúncia per part del ciutadà.

Marketing digital i RDPG

Una de les grans preocupacions de les empreses és com abordar des del punt de vista de marketing el consentiment de l’usuari.

  • Pàgina web: El nou reglament impacta en els textos legals de les pàgines web. En aquest sentit, va aconsellar revisar l’apartat de qui som, la política de privacitat i les condicions o política de cookies.
  • Formularis: va recordar que cal recollir el consentiment inequívoc, de manera individualitzada i per a les finalitats concretes, establint límits temporals per a la supressió de les dades i sense que les caselles estiguin prèviament marcades.
  • Bases de dades: si les leads han estat captats de formes diferents, cal demostrar en tot moment que es té el consentiment inequívoc.

Font: Departament de Comunicació de FEFAC

FEFAC - Federació d'Associacions de Farmàcies de Catalunya

Ubicació

C/ Casanova, 84-86 Entr. 1ªC
08011 Barcelona

Telèfon

Tel. 93 323 24 22

Contacte

Empresarials que formen part de FEFAC

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFB - Associació de Farmàcies de Barcelona

AFET - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFET - Associació de Farmacèutics amb Oficina de Farmàcia a Tarragona

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

A.G.F.E - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

Col·laborem amb
Frena el sol, frena el lupus
La farmàcia, el cor del barri
Amb la col·laboració de
CaixaBank