La Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM) publica el seu Informe Morositat 2018 i analitza les xifres de terminis de pagament oferts per la Central de Balanços del Banc d’Espanya.

La Plataforma Multisectorial contra la Morositat (PMcM) insta a l’arc parlamentari a incloure en els programes electorals l’aprovació de la Proposició de Llei de Reforç de Lluita contra la Morositat.

Així ho ha sol·licitat Antoni Cañete, president de la PMcM, amb motiu de la presentació de les reveladores dades que aboquen tant el seu Informe de Terminis Mitjans de pagament 2018 com les xifres ofertes per la Central de Balanços del Banc d’Espanya (CBBE). “Amb aquestes dades a la mà, la lluita contra la morositat ha de ser una absoluta prioritat per al Govern que arribi al poder després de les eleccions generals del 28 d’abril”, assegura.

“Lamentem que abans que finalitzi aquesta legislatura no es pugui aprovar la llei, perquè provocarà que les nostres pimes i autònoms hagin de continuar patint insostenibles terminis per a cobrar les seves factures; un Reial decret llei seria l’única oportunitat per a frenar aquesta situació”, ha assegurat.

Anàlisi de les dades de la CBBE
El president de la PMcM, Antoni Cañete, ha recordat que la Llei 15/2010 de Mesures de Lluita contra la Morositat obliga les empreses a informar dels seus períodes mitjans de pagament a proveïdors en els seus comptes anuals.

Després d’una anàlisi comparativa d’aquestes xifres, contrastant-les amb les dades de PMP recollits per la CBBE relatius al mateix període anual (2017), la PMcM ha detectat “un desfasament entre el termini en el qual les empreses diuen que paguen i en el qual realment ho fan”. 

Mentre que la CBBE assegura que el 56,5% de les empreses paguen dins del termini legal, les dades declarades per les companyies l’eleven al 77,6%. En una lectura inversa, la CBBE xifra en un 43,5% les empreses que paguen sobrepassant el termini màxim legal, mentre que els balanços d’aquestes redueixen el percentatge a un 22,4%.

Informe Morositat 2018 de PMcM
De l’Informe Morositat es desprèn que el termini mitjà de pagament a proveïdors va augmentar en el sector públic en 3 dies (un 4,6%) —passant de 65 a 68—, i en el sector privat va sumar 4 dies més (un 5,2%) —ascendint de 77 a 81 dies, estant lluny en tots dos casos dels 30 i 60 dies que estableix la llei respectivament.

“És per això que reivindiquem que amb l’arribada del nou Govern s’agiliti en el Congrés la tramitació de la llei que possibilitarà la implementació del règim sancionador”, urgeix el president de la PMcM, Antoni Cañete. 

En aquest sentit, gairebé la totalitat dels enquestats (94%) va manifestar estar a favor de la implantació d’un règim sancionador. Per a Cañete, amb aquest sistema de multes “es reduiria notablement la morositat, que ha causat ja el tancament d’un terç de les 500.000 empreses que han desaparegut des de l’inici de la crisi”

A això també se suma la preocupant dada que, en cas de sofrir impagaments, el 86% dels proveïdors mai o gairebé mai van exigir als seus clients morosos els interessos de demora; i el 92% dels proveïdors no van exigir la indemnització legal per costos de recobrament en cas de retard o impagament.

Com a novetat aquest any, el “Informe sobre Morositat 2018” de la PMcM ha analitzat la tipologia de les empreses moroses. El 59% dels enquestats asseguren que el tipus de client que més triga a pagar-los són les grans empreses (les que tenen una facturació superior a 50 milions de €). 
A més, quan els enquestats són preguntats per quant triguen aproximadament a pagar-los els seus clients que són grans empreses, el 39% coincideix que ho fan alguna cosa per sobre del termini legal (trigant entre 60 i 90 dies), i el 42% assenyala que els paguen molt per sobre dels terminis legals (més de 90 dies), això és, només el 19% de les grans companyies els paguen dins del termini legal. 

Bloqueig de la llei en el Congrés
Fa ja gairebé dos anys que el Ple de la Cambra va aprovar per unanimitat la tramitació de la Proposició de Llei de Reforç de Lluita contra la Morositat. No obstant això, la normativa no ha acabat de tirar endavant.

“Hi ha hagut certs interessos i pressions de les grans superfícies que han influït en el PSOE i el Partit Popular. Aquests interessos han fet que fins i tot a través d’alguna transaccional es plantegi tornar al pacte entre les parts, amb tot el negatiu que això comportaria”, explica Cañete. 

“Les pimes i autònoms no poden ni han d’esperar a un nou tràmit parlamentari, que en el millor dels casos pot durar més d’un any. El Govern té l’última oportunitat per a deixar clara la seva postura enfront de la morositat, aprovant un Reial decret on demostri el seu compromís amb aquest tema, la qual cosa sempre ha manifestat i ha portat en el seu programa electoral i en els diferents pactes de Govern que ha realitzat”, sol·licita el president de la PMcM. 

Cañete també ha insistit que, en cas que no es faci el Reial decret que es reclama, llavors en la nova legislatura s’ha de posar immediatament en marxa la llei, perquè portarà amb si un règim sancionador que multarà a les empreses moroses.

FEFAC - Federació d'Associacions de Farmàcies de Catalunya

Ubicació

C/ Casanova, 84-86 Entr. 1ªC
08011 Barcelona

Telèfon

Tel. 93 323 24 22

Contacte

Empresarials que formen part de FEFAC

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFB - Associació de Farmàcies de Barcelona

AFET - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFET - Associació de Farmacèutics amb Oficina de Farmàcia a Tarragona

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

A.G.F.E - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

Col·laborem amb
Frena el sol, frena el lupus
La farmàcia, el cor del barri
Amb la col·laboració de
CaixaBank