El president del COFM insta a regular aquesta prestació i a treballar en un model interprofessional col·laboratiu

El president del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Madrid (COFM), Luis González Díez, ha parlat avui per la necessitat de regular l’atenció farmacèutica domiciliària dins de les funcions de l’oficina de farmàcia com “una solució professional que s’ha demostrat útil i eficaç per a atendre una demanda social no coberta”.

Durant la seva intervenció en la taula rodona Atenció domiciliària vs. Servei a domicili: què podem fer i què arrisquem, celebrada en Infarma Barcelona 2019, Luis González s’ha congratulat que la proposta d’atenció a domicili recollida en el projecte de Llei de Farmàcia de la Comunitat de Madrid tingui ara eco en altres lleis d’ordenació farmacèutica, com en el cas de Galícia, i s’hagi convertit en una reivindicació de l’oficina de farmàcia a Espanya després que sigui una realitat assentada en molts països.

El repte radica ara, en la seva opinió, a trobar el seu encaix legal en l’ordenament jurídic, perquè “aquesta iniciativa és positiva per als pacients i per al Sistema Nacional de Salut, ja que planteja una solució professional des de l’oficina de farmàcia a necessitats molt concretes d’una població cada dia més envellida”, ha defensat.

El col·lectiu de persones beneficiàries d’aquest nou servei farmacèutic, que el mateix Consell Assessor de Sanitat va recomanar en 2013, serien les persones majors polimedicades, amb problemes d’organització dels medicaments o que viuen soles a casa i pacients dependents domiciliaris inclosos en programes concertats.

Luis González ha recordat que el 70 per cent dels ingressos sanitaris i d’urgències en centres d’especialitats es produeixen per part d’un estrat de població major de 75 anys amb pluripatologies.

Els farmacèutics, com a experts en l’ús dels medicaments, poden contribuir a reduir el nombre de consultes mèdiques i d’ingressos hospitalaris oferint diferents serveis farmacèutics en funció de les necessitats dels pacients. En uns casos pot ser la preparació de sistemes personalitzats de dosificació per a millorar l’adherència als tractaments, el seguiment farmacoterapèutic i revisió de la medicació per a detectar problemes relacionats amb els fàrmacs, ja sigui duplicitats, interaccions, efectes adversos o contraindicacions, així com monitorar determinats indicadors de salut per a derivar al professional mèdic quan es detecti algun problema, a més de proporcionar consell nutricional i dietètic, entre altres prestacions. “En tots aquests serveis estem oferint ja valor i resultats als pacients i al sistema sociosanitari”, ha assegurat el president del COFM.

També ha recalcat que la prestació de nous serveis farmacèutics requereix un marc jurídic que reguli el seu contingut i els seus límits, un model col·laboratiu amb la resta de professionals sanitaris, així com una correcta avaluació dels resultats obtinguts, amb la finalitat de “remunerar de forma justa l’atenció farmacèutica”. “És el moment no d’experimentar, sinó de cobrar pel nostre treball i això exigeix, probablement, parlar ja d’un nou model de remuneració”, ha apuntat. 

El president del Col·legi madrileny ha instat a continuar treballant dins del Conveni i el Concert signats amb l’Administració, que “ens habilita per a concertar fórmules que ens permetin ser útils als ciutadans que requereixen ajuda farmacèutica, ja siguin des de l’oficina de farmàcia o en els domicilis dels pacients que així ens ho demanin i en col·laboració amb la resta de professionals sanitaris, com sempre l’hem fet”, ha postil·lat.

Luis González ha al·ludit també al conflicte competencial promogut per la professió infermera, assenyalant que “a ningú li interessen els debats sectorials o competencials, el que ens demanen els ciutadans són solucions a les seves necessitats socials i sanitàries i els professionals i les autoritats hem de treballar per a garantir una atenció integral i continuada dels pacients”.

Finalment, ha posat l’accent en el factor humà i el consell personalitzat per a aconseguir els millors resultats en salut com un dels principals actius de l’oficina de farmàcia, al mateix temps que ha advertit que “la societat no pot permetre’s el luxe de prescindir de la seva oficina de farmàcia i relegar als seus professionals a dispensar només medicaments darrere d’un taulell, perquè seria una pèrdua d’oportunitat evident i un malbaratament considerable”.


Ubicació

C/ Casanova, 84-86 Entr. 1ªC
08011 Barcelona

Telèfon

Tel. 93 323 24 22

Contacte

Empresarials que formen part de FEFAC

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFB - Associació de Farmàcies de Barcelona

AFET - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFET - Associació de Farmacèutics amb Oficina de Farmàcia a Tarragona

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

A.G.F.E - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

Col·laborem amb
Frena el sol, frena el lupus
La farmàcia, el cor del barri
Amb la col·laboració de
CaixaBank