La formació dels farmacèutics és fonamental per a entendre el nou entorn online i offline i conèixer bé al nou consumidor 

Núria Bosch, vicepresidenta del COF de Barcelona, va moderar la taula “Internet i els canvis en el comportament del consumidor”, un dels temes candents de l’actualitat farmacèutica. Els nous consumidors han modificat els seus hàbits de compra i consum, alguna cosa que també afecta a les oficines de farmàcia.

La dermofarmacia, un dels àmbits més desenvolupats en el comerç online

Jaume Pey, director general de l’Associació per al Autocuidado de la Salut (ANEFP) va destacar que el món de la dermofarmacia és el que està més desenvolupat en el comerç online dins del sector i continua creixent.

Segons Pey, hi ha tres tipus de farmàcies: les que han canviat, les que no ho faran i les que dubten. “Aquest gran univers de dubtosos ha d’apostar per la innovació, entenent les necessitats del consumidor i com funcionen els nous hàbits de compra, però també coneixent els productes de autocuidado que tenim i que volem oferir”, assenyalava.

En la seva opinió, és fonamental apostar per la formació dels farmacèutics per a entendre el nou entorn online i offline i conèixer bé al nou consumidor que és més pragmàtic, menys marquista i fidel a la farmàcia, però sensible al preu. Un altre aspecte indispensable és comptar amb un portfolio de productes atractiu que convidi a l’usuari a acostar-se i permeti la seva fidelització. 

Cooperació entre agents per a arribar millor al consumidor 

David Pardo, director general de Fedefarma va començar la seva intervenció apuntant que “hem d’entendre quines són les nostres fortaleses i potenciar-les en la relació amb els usuaris”.

En la seva opinió, el sector s’enfronta a reptes col·lectius que s’han de resoldre amb cooperació entre els diferents actors. L’oficina de farmàcia ha de ser un referent i espai de salut i benestar. Així mateix, entenent les tendències de consum, com la preocupació pels productes naturals i respectuosos amb el medi ambient, es col·loca a l’usuari en el centre de l’estratègia i això és alguna cosa que els nous consumidors valoren. L’anàlisi de dades proporciona una gran intel·ligència de mercat i, encara que les oficines de farmàcia no estan en disposició de gestionar-ho, la seva aliança amb les cooperatives seria la millor forma de fer front al procés de transformació.

Per part seva, Lucía Arroyo, farmacèutica titular d’oficina de farmàcia de Madrid, creadora del blog “Quemedaspara“, va parlar de diverses experiències pròpies i com havia intentat traslladar el valor del consell del farmacèutic al món digital. En la seva intervenció, va recalcar la necessitat de la col·laboració posant com a exemple la capil·laritat de les oficines de farmàcia i la gran capacitat de la xarxa de distribució que ja existeix.

“El farmacèutic és l’especialista del medicament, i el medicament va lligat al pacient i no és un producte de consum. El medicament és un producte que es percep com a individualitzat i va lligat a un servei personalitzat. Aquesta és la nostra fortalesa i el repte és poder replicar-lo en el món virtual”.

Lucía Arroyo.

Durant la trobada, també es va realitzar una anàlisi general de la situació i de com els canvis disruptius de l’entorn de consum digital poden afectar el sector. Marc Cortés, soci i director general de Roca Salvatella – consultora especialitzada en transformació digital- va començar afirmant que la disrupció arribaria al negoci farmacèutic en 5 anys perquè el canvi es genera a través dels consumidors i cap sector és immune.

“La digitalització té a veure amb com vivim la tecnologia. Els veritables avantatges competitius avui dia són l’agilitat per a fer canvis, comptar amb intel·ligència digital, crear empreses líquides que s’adaptin a la societat actual, tenir la capacitat d’estar oberts a les noves idees i a la creativitat i ésser el més ètics i transparents possibles”

Marc Cortés

Ubicació

C/ Casanova, 84-86 Entr. 1ªC
08011 Barcelona

Telèfon

Tel. 93 323 24 22

Contacte

Empresarials que formen part de FEFAC

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFB - Associació de Farmàcies de Barcelona

AFET - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFET - Associació de Farmacèutics amb Oficina de Farmàcia a Tarragona

A.G.F.E Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

A.G.F.E - Associació Gironina Farmacèutica Empresarial

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

AFELL - Associació de Farmacèutics Empresaris de Lleida

Col·laborem amb
Frena el sol, frena el lupus
La farmàcia, el cor del barri
Amb la col·laboració de
CaixaBank