Un total de 60 farmàcies de Catalunya participen al Programa de Farmàcies Sentinelles (32 de Barcelona, 10 de Girona, 10 de Tarragona i 8 de Lleida). Tal com va informar ahir el Departament de Salut en un comunicat (+info), l’expansió d’aquest projecte arreu del territori català es produeix per l’èxit de la prova pilot desenvolupada a 22 farmàcies de Barcelona.
L’objectiu és que, tal com fixa el Pla de Salut de Catalunya, les farmàcies facin de vigilants davant l’ús de determinats medicaments i contribueixin a detectar determinades malalties. Aquesta informació notificada per les farmàcies diàriament permetrà recollir dades sobre situacions que no es poden detectar per sistemes tradicionals i, per tant, donar una resposta més eficaç des dels serveis de salut.
A partir de l’octubre del present any, les participants col·laboraran en la detecció precoç dels símptomes gripals i en verificar si les accions de prevenció són d’utilitat. També es farà un seguiment específic de la dispensació de l’anticoncepció d’urgència, per observar el perfil i hàbits de la pacient que accedeix a aquesta medicació.
Així mateix, tal com s’informa, “en el camp de la farmacovigilància, les farmàcies sentinella aportaran un valor afegit, fent un seguiment específic de determinats medicaments que, per la seva complexitat en l’administració, perquè s’han comercialitzat recentment o per completar els estudis de seguretat a partir del seu ús a llarg termini, requereixen d’una especial vigilància”.
També contribuiran a registrar la sospita d’abús o ús desviat de medicaments amb una finalitat no terapèutica, i d’aquesta manera es donarà suport a la tasca de l’Observatori de Medicaments d’Abús (OMA). Les farmàcies participants en el pilotatge van enviar a aquest organisme 44 notificacions. Pel que fa a les notificacions de farmacovigilància, en van registrar 830.
0 Comments