El Departament de Salut va celebrar ahir una roda de premsa d’urgència per informar sobre la mort d’una nena de menys d’un any per enterovirus amb afectació neurològica aguda a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell.
El cap del Servei de Pediatria de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron i membre de la taula de seguiment dels casos d'enterovirus del Departament, Carlos Rodrigo, va explicar que ha estat un “cas fulminant”, és a dir, que en molt poques hores l'infant va passar d’una situació estable a molt greu. En aquest sentit, va assenyalar que la gran majoria dels menors afectats per enterovirus evolucionen favorablement.
Entre el 7 d'abril i fins al 30 d’agost, hi ha hagut 110 casos d’enterovirus amb afectació neurològica aguda, i actualment hi ha un pacient que continua ingressat en estat greu a l’Hospital Universitari Vall d’Hebron. El nombre principal de casos es va concentrar entre mitjans d'abril i juny i en els dos últims mesos només n'hi ha hagut cinc. Per tant, el secretari de Salut Pública, Joan Guix, dóna “aquest brot d'enterovirus per tancat; estem al final de la corba epidèmica” ha afirmat, tot i que ha remarcat que “esporàdicament” encara poden aparèixer casos d’enterovirus amb afectació neurològica aguda, com en aquesta ocasió.
Recomanacions
Com ja s’ha reiterat, el Departament de Salut recomana fer vida normal, i només en cas de febre, com ja s’aconsella sempre, els nens no han d’anar a l’escola o llars d’infants.
Els enterovirus són un tipus de virus que circulen àmpliament entre la població. Majoritàriament produeixen quadres lleus (febre, erupcions cutànies o quadre respiratori) i sovint les infeccions són asimptomàtiques. La major part d’infeccions per enterovirus no provoquen alteracions neurològiques i, si ho fan, solen ser quadres lleus.
Les infeccions per enterovirus es transmeten fonamentalment per via fecal-oral i respiratòria. Per tant, es recomana reforçar mesures higièniques: rentar-se freqüentment les mans amb aigua i sabó o solucions alcohòliques, especialment després d’anar al lavabo i canviar bolquers; tapar-se la boca i el nas amb un mocador d’un sol ús en cas d’esternut, o bé amb la part interna del colze però mai amb les mans, ja que és la via de contagi de virus a d'altres persones.
Cal portar els menors al pediatre quan presentin alguns dels símptomes que s’associen a l’afectació neurològica en el context de la infecció: tremolors, sacsejades, debilitat, dificultat per empassar o somnolència molt marcada, generalment acompanyat de febre.
Davant de qualsevol dubte, el Departament de Salut aconsella trucar al telèfon 061 CatSalut Respon. L’oficina de farmàcia també és un punt d’informació sobre l'enterovirus i sobre com prevenir infeccions en general.
0 Comments