La venda online és una realitat en creixement a la nostra societat, impulsada encara més pels nous hàbits derivats de la pandèmia de la covid-19.

L’oficina de farmàcia no viu al marge d’aquesta realitat i necessita instruments i coneixements per poder moure’s en aquest entorn, de manera que pugui preservar el seu negoci i reforçar el component assistencial propi de la professió.

Davant l’amenaça d’agents externs al canal farmàcia, de la dificultat d’impulsar iniciatives des de l’acció individual i de la manca de cohesió entre els agents propis del sector a l’hora de posar en marxa instruments col·lectius, la FEFAC està treballant en diferents línies per defensar el canal farmàcia i ajudar els farmacèutics a prendre les seves pròpies decisions.

Tot això en un context legal marcat per l’obligació de respectar la lliure competència inherent a  qualsevol activitat econòmica, sota una vigilància molt estricta per part de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) i de l’Autoritat Catalana de la Competència.

Entre d’altres aspectes, la normativa en matèria de defensa de la competència impedeixen promoure, difondre o realitzar, ni directament ni indirecta, cap mena d’acord o acció en contra de la lliure concurrència en el mercat dels diferents agents econòmics que operen en un determinat mercat rellevant (en el nostre cas, el de venda de medicaments, productes sanitaris, productes de parafarmàcia, i d’altres productes de venta lliure que es comercialitzen a les oficines de farmàcia), de manera que es respecti escrupolosament la capacitat de cada fabricant o punt de venda d’establir les seves condicions de venda, i de comercialitzar els seus productes a través dels canals de venda que consideri més adients.

En aquest entorn, des de la FEFAC es treballa en diferents línies per desenvolupar accions, anàlisis, eines… que ajudin a la farmàcia a afrontar aquest repte des de diferents vessants.

A continuació es detallen les principals iniciatives empreses:

Àmbit legal i de relació amb els laboratoris: 

L’any 2014 vàrem posar en marxa una eina informativa, el semàfor del soci, que permet informar sobre les polítiques comercials que considerem que aporten valor i aquelles que veiem inadequades.

Posteriorment, amb el suport de PIMEC, que en representar a tot el comerç de Catalunya té una àmplia experiència en altres sectors on la venda online està implantada des de fa temps, vam intentar establir acords marc amb les marques líders que permetessin posar en valor tot allò que la farmàcia aporta als productes que recomana i que la diferenciïn de la resta de canals. Addicionalment, des de fa ja uns mesos, amb l’esclat generalitzat de la venda online en tots els sectors, estem treballant amb les marques per trobar:

  • Sistemes de relació laboratori-farmàcia que contemplin de forma objectiva tot allò que una farmàcia aporta en exclusiva per les seves característiques. I que tot això incideixi en les condicions comercials i, per tant, ens permeti competir amb igualtat de condicions en el nou mercat.
  • Limitació dels problemes que genera a les pròpies farmàcies i laboratoris la compra, amb més descompte, únicament en base a les unitats. Donat que l’estoc “sobrant” d’aquestes compres es pot recircular a altres canals, que en treballar amb marges i costos considerablement menors, acaben generant competència a les pròpies farmàcies.

Tot i això, hem estudiat les diferents accions promogudes, tant en altres sectors com a d’altres països de la l’UE, i en cap cas n’hem trobat cap que hagi estat eficaç havent acabat en alguns casos en procediments sancionadors a instàncies de les autoritats de la competència.

Anàlisi de les diferents alternatives per a la venda online:

Donat que la venda online és una tendència creixent, i afavoreix la competència, l’opció més realista és dotar a la farmàcia dels coneixements i/o eines necessàries per desenvolupar-se en aquest nou canal, si així ho desitja.

Des de la FEFAC pretenem dotar a les farmàcies de dos grups d’eines, algunes ja en funcionament i d’altres que seran publicades properament:

  • Eines per avaluar i seleccionar el canal de venda online si la farmàcia vol acollir-se a aquest tipus de venda. Permetran conèixer de forma detallada i completa els costos i rendibilitats  que impliquen les diferents possibilitats que existeixen: principals marketplace, Amazon, botiga pròpia, cadena de majorista, etc. de manera que es puguin conèixer les condicions i rendiments que s’obtenen.
  • Eines per conèixer els preus de mercat, tant de farmàcies com de grans superfícies i venda online. Ja estan disponibles tant l’eina d’IQVIA per als preus en farmàcia com la de Mercadinamia per a grans superfícies.

Àmbit comercial:

Per poder avaluar el mercat i poder informar els socis amb criteris objectius, hem arribat a acords amb IQVIA i Shoppertec, amb la finalitat de que ens mostrin l’evolució dels mercats en els diferents països, canals i categories de productes, però també en hàbits de consum durant la pandèmia i futura evolució d’aquests hàbits.

L’objectiu és poder oferir sessions obertes periòdiques amb aquestes empreses especialistes en anàlisis i tendències de mercat.

També hem recollit l’experiència de la sectorial de Comerç de PIMEC per conèixer la realitat que ha comportat la irrupció de la venda online en altres sectors.

Es tracta d’ajudar a prendre les millors decisions individuals sobre la comercialització a la farmàcia de marques, segons el seu posicionament a internet i la demanda del mercat.

Àmbit de la formació:

Estem preparant diferents sessions informatives amb el nostre departament legal, perquè tots tinguem perfectament clar el marc de la lliure competència en què ens movem actualment i cap on ens dirigim.

També cal incidir en la necessitat d’enfortir el tracte personal i l’atenció professionalitzada com a element diferenciador respecte la venda online, ja que, a banda de la competència en preu, la gran amenaça és el canvi d’hàbits de compra que comporta.

En definitiva, estem desenvolupant tot un ventall d’actuacions sobre les quals us anirem informant puntualment, que tenen l’objectiu d’acompanyar la farmàcia a l’hora d’afrontar un repte d’entorn que difícilment canviarà i que cal afrontar des dels valors que caracteritzen la professió farmacèutica.