La venda online és una realitat en creixement, impulsada pels nous hàbits derivats de la pandèmia. En aquest context, són molts els sectors interessats a entrar en el sector de la salut dins d’aquest món online.
La farmàcia no viu al marge d’aquesta realitat i necessita instruments i coneixements, reforçant el component sanitari i assistencial de la professió i de la farmàcia. I preservant la seva sostenibilitat i solvència.
La farmàcia gestiona dos mercats absolutament diferents:
- L’àmbit del medicament i productes sanitaris. Regulat i controlat per les autoritats de salut. Amb multitud de limitacions, responsabilitats definides i mitjans limitats.
- Resta de productes que no són medicaments ni productes sanitaris, regulats per la normativa de consum i controlats per l’autoritat de la competència. Cal respectar i s’afavoreix la lliure competència inherent a qualsevol activitat econòmica, sota la vigilància de la Comissió dels Mercats i la Competència.
Davant l’amenaça dels agents externs, patim dificultats per impulsar iniciatives a escala individual i dificultats tècniques i estratègiques de cohesió entre agents del sector a l’hora de posar en marxa instruments col·lectius.
La resposta de FEFAC té 4 àmbits d’actuació:
- Àmbit legal
- Àmbit de la formació
- Àmbit comercial
- Alternatives
ÀMBIT LEGAL
Una de les línies de treball de FEFAC està relacionada amb les bones pràctiques i la legalitat en la distribució i venda de medicaments (RD 870/2013), actuant en cas de detectar alguna irregularitat en aquest àmbit i posant-ho en coneixement de les autoritats amb la denúncia pertinent.
- 2014: Semàfor del soci. L’any 2014 es crea El Semàfor del Soci, per defensar les bones pràctiques i la legalitat en la distribució i venda de medicaments.
- 2015: Primeres converses amb l’Administració per facilitar el compliment de la normativa.
- 2016: Primeres denúncies.
- Pàgines web que venen medicaments dokternoline.com/es i es.treated.com
- Descomptes de medicaments i entrega a domicili. Assegurança Blua (Sanitas).
- Wallapop. Venda de medicaments entre particulars. L’empresarial va col·laborar amb la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitàries per detectar fàrmacs i els Mossos d’Esquadra van intervenir-hi, amb diverses detencions.
- 2017. Més denúncies: Wallapop. La Unitat Central de Consum dels Mossos d’Esquadra porta a terme una investigació a instàncies del Departament de Salut en detectar la venda d’anabolitzants, Viagra i altres medicaments contra la disfunció erèctil i complements alimentaris prohibits.
- 2018. Primeres accions a Espanya contra Glovo. Denunciem el web Glovoapp per venda il·legal de medicaments davant el Departament de Salut. Aquesta va ser una de les primeres accions a Espanya contra la companyia de missatgeria, per entendre que la seva activitat comportava un risc per a la salut pública i una vulneració del principi de dispensació de medicaments i atenció farmacèutica. Posteriorment: Confederació Empresarial d’Oficines de Farmàcia d’Andalusia (CEOFA) i les seves associacions provincials, com la malaguenya APROFARMA. El CGCOF va presentar denúncia. També va denunciar ADEFARMA (Associació d’Empresaris De farmàcia de Madrid). Arran de totes aquestes denúncies l’Aemps va ordenar al mes de juliol de 2018 el cessament de la seva activitat, per entendre que aquesta no s’ajustava a la legislació. Després de la resolució, va retirar la llista de productes i les fitxes de medicaments, però a la seva web encara apareixia la icona “Farmacia 24h” i es podien comprar medicaments.
- 2019. Noves denúncies. Irrupció de plataformes digitals com LUDA. FEFAC elabora una nota legal sobre els serveis oferts per LUDA i es presenta al Departament de Salut. Salut va emetre un comunicat informant que qualsevol farmàcia adherida a la plataforma podria estar incomplint la normativa sobre venda a distància de medicaments. L’Aemps va emetre, amb data 15 d’abril de 2019, iniciació de procediment d’interrupció o retirada del servei de Luda. Més denúncies contra GLOVO. FEFAC torna a presentar una denúncia davant del Departament de Salut a Glovo, per prestar servei de compra, recollida i entrega de medicaments a domicili. L’aemps va dictar a 1 de juny resolució per la qual ordenà a Glovo el cessament de l’activitat de venda i entrega de medicaments i retirada de la seva aplicació els dispositius mòbils el servei de farmàcia.Glovo interposà un recurs contra la resolució, desestimat el 25 de juliol, no retirant de l’aplicació el servei que permetia adquirir medicaments.
- 2020. COVID-19. Ús de la missatgeria instantània en la venda a distància de medicaments. Hem col·laborat amb la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària informant els farmacèutics i traslladant els seus comunicats. FEFAC va fer arribar informació sobre l’existència de diferents mètodes que utilitzen les aplicacions de missatgeria instantània per a l’encàrrec o compra a distància de medicaments. Primera Denúncia en l’àmbit internacional a Pharmaturca. Per infringir el marc normatiu europeu i nacional sobre distribució i venda a distància de medicaments. Gràcies a la denúncia, Sanitat ha iniciat una investigació.
- 2021. Reunions de FEFAC amb les marques. Treballem amb les marques per trobar sistemes de relació laboratori-farmàcia que contemplin allò que una farmàcia aporta en exclusiva.
- Nestlé. Walter Molhoek. Febrer 2021
- Isdin. Louis Doussinague. Març 2021
- Anefp. Jaume Pey. Març 2021
- Dentaid. Manel Vera. Març 2021
- Miguel Martínez. IQVIA. Març 2021
- Estudi d’accions promogudes en altres sectors i països de la UE. No hem trobat cap que hagi estat eficaç, havent acabat alguns casos en procediments sancionadors a instàncies de les autoritats de la competència.
- Publicació del Posicionament i aspectes a tenir en compte sobre Marketplace amb ARCO Advocats. Considerem que és important, a l’hora de prendre decisions sobre l’ús de plataformes o Marketplace externs a la farmàcia, tenir en compte no només aspectes relacionats amb el negoci a curt termini, sinó també aspectes estratègics a més llarg termini sobre el model de negoci de futur.
- Durant les darreres setmanes, el Servei d’Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut ha tingut coneixement d’un increment de l’activitat envers aplicacions que promouen la venda a distància de medicaments tant de prescripció com de no prescripció, així com d’un increment en la pressió envers les oficines de farmàcia per adherir-se a aquestes aplicacions. Per aquest motiu, ha dut a terme un comunicat per aclarir quina és la situació actual en relació amb la venda a distància de medicaments que us adjuntem a continuació (4 octubre 2021).
ÀMBIT DE LA FORMACIÓ (2016- 2021)
- Jornada del sector Farmàcies amb ESCURA
- Sessions amb el nostre departament legal. ARCO advocats
ÀMBIT COMERCIAL 2021
- Acords amb IQVIA i Shoppertec per conèixer i seguir l’evolució dels mercats en diferents països, canals i categories de productes, però també en hàbits de consum durant la pandèmia i futura evolució.
- Recull de l’experiència de la Sectorial de Comerç de PIMEC per conèixer la realitat que comporta la irrupció de la venda online en altres sectors
ANÀLISI D’ALTERNATIVES 2021
Donar alternatives per desenvolupar-se en el nou canal. Des de la FEFAC facilitem 2 grups d’eines:
- Instruments per avaluar i seleccionar el canal de venda online si la farmàcia vol acollir-se a aquest tipus de venda. Pròximament!
- Eines per conèixer els preus de mercat, tant de farmàcies com de grans superfícies i venda online. Disponible Pharmacy Price Analytics amb descomptes per a socis i Mercadinàmica (socis de Barcelona)