La venda online és una realitat en creixement, impulsada pels nous hàbits derivats de la pandèmia. En aquest context, són molts els sectors interessats a entrar en el sector de la salut dins d’aquest món online.

La farmàcia no viu al marge d’aquesta realitat i necessita instruments i coneixements, reforçant el component sanitari i assistencial de la professió i de la farmàcia. I preservant la seva sostenibilitat i solvència.

La farmàcia gestiona dos mercats absolutament diferents:

  • L’àmbit del medicament i productes sanitaris. Regulat i controlat per les autoritats de salut. Amb multitud de limitacions, responsabilitats definides i mitjans limitats.
  • Resta de productes que no són medicaments ni productes sanitaris, regulats per la normativa de consum i controlats per l’autoritat de la  competència. Cal respectar i s’afavoreix la lliure competència inherent a qualsevol activitat econòmica, sota la vigilància de la Comissió dels Mercats i la Competència.

Davant l’amenaça dels agents externs, patim dificultats per impulsar iniciatives a escala individual i dificultats tècniques i estratègiques  de cohesió entre agents del sector a l’hora de posar en marxa instruments col·lectius.

La resposta de FEFAC té 4 àmbits d’actuació:

  • Àmbit legal
  • Àmbit de la formació
  • Àmbit comercial
  • Alternatives

ÀMBIT LEGAL

Una de les línies de treball de FEFAC està relacionada amb les bones pràctiques i la legalitat en la distribució i venda de medicaments (RD 870/2013), actuant en cas de detectar alguna irregularitat en aquest àmbit i posant-ho en coneixement de les autoritats amb la denúncia pertinent.

  • 2014: Semàfor del soci. L’any 2014 es crea El Semàfor del Soci, per defensar les bones pràctiques i la legalitat en la distribució i venda de medicaments.
  • 2015: Primeres converses amb l’Administració per facilitar el compliment de la normativa.
  • 2018. Primeres accions a Espanya contra Glovo. Denunciem el web Glovoapp per venda il·legal de medicaments davant el Departament de Salut. Aquesta va ser una de les primeres accions a Espanya contra la companyia de missatgeria, per entendre que la seva activitat comportava un risc per a la salut pública i una vulneració del principi de dispensació de medicaments i atenció farmacèutica. Posteriorment: Confederació Empresarial d’Oficines de Farmàcia d’Andalusia (CEOFA) i les seves associacions provincials, com la malaguenya APROFARMA. El CGCOF va presentar denúncia. També va denunciar ADEFARMA (Associació d’Empresaris De farmàcia de Madrid). Arran de totes aquestes denúncies l’Aemps va ordenar al mes de juliol de 2018 el cessament de la seva activitat, per entendre que aquesta no s’ajustava a la legislació. Després de la resolució, va retirar la llista de productes i les fitxes de medicaments, però a la seva web encara apareixia la icona “Farmacia 24h” i es podien comprar medicaments.
  • 2020. COVID-19. Ús de la missatgeria instantània en la venda a distància de medicaments. Hem col·laborat amb la Direcció General d’Ordenació i Regulació Sanitària informant els farmacèutics i traslladant els seus comunicats. FEFAC va fer arribar informació sobre l’existència de diferents mètodes que utilitzen les aplicacions de missatgeria instantània per a l’encàrrec o compra a distància de medicaments. Primera Denúncia en l’àmbit internacional a Pharmaturca. Per infringir el marc normatiu europeu i nacional sobre distribució i venda a distància de medicaments. Gràcies a la denúncia, Sanitat ha iniciat una investigació.
  • 2021. Reunions de FEFAC amb les marques. Treballem amb les marques per trobar sistemes de relació laboratori-farmàcia que contemplin allò que una farmàcia aporta en exclusiva.
    • Nestlé. Walter Molhoek. Febrer 2021
    • Isdin. Louis Doussinague. Març 2021
    • Anefp. Jaume Pey. Març 2021
    • Dentaid. Manel Vera. Març 2021
    • Miguel Martínez. IQVIA. Març 2021
  • Estudi daccions promogudes en altres sectors i països de la UE. No hem trobat cap que hagi estat eficaç, havent acabat alguns casos en procediments sancionadors a instàncies de les autoritats de la competència.

ÀMBIT DE LA FORMACIÓ (2016- 2021)

  • Jornada del sector Farmàcies amb ESCURA
  • Sessions amb el nostre departament legal. ARCO advocats

ÀMBIT COMERCIAL 2021

  • Acords amb IQVIA i Shoppertec per conèixer i seguir l’evolució dels mercats en diferents països, canals i categories de productes, però també en hàbits de consum durant la pandèmia i futura evolució.
  • Recull de l’experiència de la Sectorial de Comerç de PIMEC per conèixer la realitat que comporta la irrupció de la venda online en altres sectors

ANÀLISI D’ALTERNATIVES 2021

Donar alternatives per desenvolupar-se en el nou canal.  Des de la FEFAC facilitem 2 grups d’eines:

  • Instruments per avaluar i seleccionar el canal de venda online si la farmàcia vol acollir-se a aquest tipus de venda. Pròximament!
  • Eines per conèixer els preus de mercat, tant de farmàcies com de grans superfícies i venda online. Disponible Pharmacy Price Analytics amb descomptes per a socis i Mercadinàmica (socis de Barcelona)